Lietuvas advokāti strīdā par Baltkrieviju pieprasa vēl 157 tūkstošus eiro

Asociatyvi nuotr.

Valstij tiek lūgts piešķirt vēl 156,6 tūkstošus eiro advokātiem valsts strīdā ar Baltkrievijas potaša mēslojuma ražotāju „Belaruskalij“.Pēc Satiksmes un sakaru ministrijas lūguma līdzekļi no valsts vārdā aizņemtajiem līdzekļiem tika piešķirti advokātu birojam „Ellex Valiūnas ir partneri“Ellex Valiūnas ir partneri“ par pagājušā gada oktobrī–decembrī sniegtajiem pakalpojumiem, tostarp par izlīgumu ar tā partneri &bdash; pasaulslaveno Londonas advokātu biroju „Covington & amp; Burling“.

Pērnā gada martā valdība jau bija piešķīrusi 320 000 eiro par juristu pakalpojumiem šajā strīdā. 

Kā BNS jau ziņoja iepriekš, „Belaruskali“ iesniedza prasību pret Lietuvu pagājušā gada 2. decembrī, pieprasot Lietuvai samaksāt 12,09 miljardus eiro zaudējumu atlīdzības. Baltkrievija ir pieprasījusi no Krievijas Federācijas atlīdzināt zaudējumus 12,09 miljardu ASV dolāru apmērā, oficiāli apstiprināja Pastāvīgā šķīrējtiesa (PTS). 

Transporta un sakaru ministrija toreiz paziņoja, ka tā nepiekrīt visiem lietā izvirzītajiem apgalvojumiem un iesniegs savus argumentus šķīrējtiesai. 

„Belaruskalij“ uzsāka investīciju arbitrāžas procesu pret Lietuvu 2023. gada oktobrī pēc tam, kad 2022. gada janvārī valdība atzina par spēkā neesošu kravu pārvadājumu līgumu starp „Lietuvos geležinkeliai“ un „Belaruskalij“.

Baltkrievijas minerālmēslu ražošanas gigants apgalvo, ka līguma izbeigšana ir nelikumīga un, iespējams, pārkāpj divpusējo līgumu par ieguldījumu veicināšanu un aizsardzību, kas starp Lietuvu un Baltkrieviju tika parakstīts 1999. gadā, un pieprasa kompensāciju par nodarītajiem zaudējumiem.

Uzņēmuma „Belaruskalij“ tranzīts no robežas ar Baltkrieviju uz Klaipēdas ostu notiek jau vairāk nekā desmit gadus, un tam bija paredzēts ilgt līdz 2023. gada beigām, taču 2022. gada 1. februārī tas tika izbeigts pēc tam, kad valdība apstiprināja, ka līgums starp „Lietuvos geležinkeliai“ un „Belaruskalij“, kuram bija paredzēts ilgt līdz 2023. gada beigām, neatbilst valsts drošības interesēm.

„Belaruskalij“ minerālmēslus ostā pārkrauva uzņēmums Bulk Terminal, kuru kontrolē uzņēmējs Igors Udovickis un „Belaruskalij“, kurā „Belaruskalij“ pieder 30% akciju.

Dzelzceļa kravu pārvadājumu uzņēmums „LTG Cargo“ agrāk pārvadāja aptuveni 11 miljonus tonnu „Belaruskalij“ mēslošanas līdzekļu gadā.

Video