Akcīzes nodokļa palielināšana degvielai valsts budžetam ir izmaksājusi vismaz 100 miljonus eiro.
Lietuvas akcīzes nodokļa paaugstināšana kopš šā gada janvāra sākuma ir izraisījusi ne tikai degvielas vairumtirdzniecības cenu pieaugumu, bet arī mazumtirdzniecības cenu pieaugumu degvielas uzpildes stacijās. Nozarē jau tagad jūtamas šā lēmuma sekas.
„Valdības lēmuma palielināt akcīzes nodokli degvielai sākotnējā ietekme patiešām ir satraucoša. Aplūkojot janvāra rezultātus, redzam, ka dīzeļdegvielas pārdošanas apjomi gāzes stacijās ir samazinājušies par 16,6 %, salīdzinot ar to pašu periodu pērn. Šī procentuālā izmaiņa nozīmē 20 miljonu litru pārdošanas apjomu kritumu janvārī un potenciālo zaudējumu 200 miljonu litru apmērā 2025. gadā. Šie miljoni litru nozīmē arī vismaz 200 000 pieturvietu degvielas uzpildīšanai," dalās Lietuvas Naftas produktu tirdzniecības uzņēmumu asociācijas prezidents Emilis Cicėnas.
Asociācijas pārstāvis uzsver, ka šīs izmaiņas negatīvi ietekmē arī valsts budžetu, jo transporta nozare, kas veido ievērojamu Lietuvas IKP daļu, līdz jaunajam gadam degvielu iepirka Lietuvā, bet ir sākusi to pirkt ārvalstīs, kur akcīzes nodoklis ir zemāks, piemēram, Polijā un pat Zviedrijā.„Aplūkojot Lietuvas degvielas tirgu kopumā (vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība kopā), janvārī valsts iekasēja par aptuveni 10 miljoniem eiro mazāk akcīzes nodokļa nekā tajā pašā periodā pērn. Degvielas nodokļa politikas veidotāji nebija rēķinājušies ar to, ka pārvadātāji pāries un piepildīs citu valstu, nevis Lietuvas, budžetus. Tomēr, neraugoties uz to, ka janvārī vien Lietuvā degvielas apgrozījums samazinājās par 50 miljoniem litru (-26,7 % salīdzinājumā ar iepriekšējā gada janvāri), Lietuvas ceļi turpina darboties un piesārņojums nav izzudis, samazinājušies tikai Lietuvā pārdotās degvielas apjomi, par kuriem uzņēmēji maksātu akcīzes nodokli Lietuvas budžetā," saka Cicēnas.
Asociācijas vadītājs uzskata, ka pastāv arī bažas, ka ārvalstu investori potenciāli varētu zaudēt interesi par Lietuvu kā pievilcīgu valsti investīcijām, kas vēl vairāk palielinātu negatīvo ietekmi, palēninot uzņēmējdarbības attīstību, kaitējot nodarbinātībai un darbaspēka pieprasījumam
.Vadītāji pievēršas Polijai
Asociācijas vadītājs bažījas, ka ar šiem nodokļiem viss nebeigsies, jo akcīzes nodokļi turpinās pieaugt. No janvārī zaudētajiem 20 miljoniem litru netika iekasēti aptuveni 6 miljoni eiro PVN. Tas nozīmē, ka gada laikā budžets kopumā varētu zaudēt līdz 200 miljoniem eiro," prognozē Lietuvas Naftas produktu tirdzniecības uzņēmumu asociācijas prezidents.
Pēc Cicēna kunga teiktā, Lietuvas uzņēmumi, kas sniedz transporta pakalpojumus, pērk un turpinās pirkt degvielu Polijā, kamēr vien cenu starpība būs tik ievērojama. Kopš gada sākuma pat Zviedrijā degviela ir kļuvusi lētāka nekā Lietuvā.
.
„Uzpildot degvielu mūsu valstī, pārvadātāji kļūst nekonkurētspējīgi Eiropā. Var prognozēt, ka akcīzes nodoklis arī atturēs potenciālos investorus, kuri mūsu valsts vietā izvēlēsies citas valstis, piemēram, Poliju," saka E. Cicēnas.
Piedāvā ieviest daļēju akcīzes nodokļa atmaksu
Lietuvas Naftas produktu tirdzniecības uzņēmumu asociācija virza iniciatīvu aktivizēt daļējas akcīzes nodokļa atmaksāšanas mehānismu pārvadātājiem, lai uzņēmumi varētu turpināt uzpildīt degvielas tvertnes Lietuvā un dot ievērojamu ieguldījumu valsts budžetā.
Strong
„Pārvadātāji, manuprāt, uzpildītu degvielu Lietuvā un dotu ieguldījumu Lietuvas budžetā, ja tiktu ieviests daļējas akcīzes nodokļa atmaksāšanas mehānisms, kas Lietuvu atkal padarītu konkurētspējīgu ar kaimiņvalstīm“, saka asociācijas vadītājs.
