No Klaipēdas ostas izbrauc pirmie kuģi ar lietuviešu ražu
Pirmajiem kuģiem, kas iekrauti ar šī gada labības ražu, jau ir iebraukuši Klaipēdas ostas vārtos. Desmitiem tūkstošu tonnu šīs sezonas graudu jau ir nosūtīti no "Bega“". Lietuvas lauksaimnieku novāktā raža šo uzņēmumu sasniedz ne tikai pa sauszemi, bet arī pa Nemunu. Šodien uzņēmums „Klasco“ arī iekrāva 33 000 tonnu kviešu uz beramkravu kuģa „Polsteam rudno“. Arī citi ostas graudu pārkraušanas uzņēmumi pilda savus kuģus ar jauno ražu
.„Lietuvas lauksaimniekiem šī sezona ir nesusi vienu izaicinājumu pēc otra. Vissmagākais trieciens ir bijušas spēcīgās lietavas. Klaipēdas ostā mēs pacietīgi gaidījām, kad ieradīsies pirmie kravas automobiļi, vagoni un baržas ar šā gada ražu – lauksaimnieku darba rezultātu, kas caur Klaipēdas ostu izplatīsies uz tālajām Eiropas un Āfrikas zemēm. Pagājušais gads Klaipēdas ostā bija darbīga sezona; tika pārkrauti vairāk nekā 4 miljoni tonnu. Lai gan šī gada ražas novākšana laikapstākļu dēļ sākās vēlāk un vēl nav sasniegti pagājušā gada rezultāti, mēs nesteidzamies izdarīt pesimistiskus secinājumus – ostā strādājošie uzņēmumi pieņem pa autoceļiem, dzelzceļu un iekšzemes ūdensceļiem transportētos graudus un ir gatavi strādāt ar pilnu jaudu, – saka Klaipēdas Valsts jūras ostas pārvaldes ģenerāldirektors Algis Latakas.
Klaipēdas jūras kravu kompānija „Bega“ jau ir nolaidusi uz ūdens divus kuģus, kas katrs ir piekrauts ar 30–40 tūkstošiem tonnu graudu, un šajās dienās vienlaicīgi tiek krauti pat trīs kuģi.Specializētais Spānijas uzņēmuma „Bega“ graudu pārkraušanas terminālis saņem lauksaimniecības produktus ar visiem transporta veidiem - autotransportu, dzelzceļu, iekšzemes ūdensceļiem un baržām.
„Šajā sezonā mēs piedzīvojam pastiprinātu graudu loģistiku pa dzelzceļu. No vienas puses, LTG grupas kravu pārvadājumu uzņēmums LTG Cargo ir papildinājis savu autoparku ar vairākiem simtiem jaunu vagonu graudaugu pārvadāšanai, bet, no otras puses, sliktāki laika apstākļi un augstāks mitruma līmenis nozīmē, ka lauksaimniekiem ir mazāk iespēju nogādāt novāktos graudus tieši no laukiem uz ostu, kā tas parasti notiek pa autoceļiem, un biežāk tie ir jāpiegādā žāvētavās un elevatoros, kuriem ir labāka piekļuve dzelzceļam;– stāsta Laimonas Rimkus, Bega izpilddirektors „Bega“.
Uzņēmumam ir atvērts jauns graudu transportēšanas ceļš – iekšzemes ūdensceļi. Graudu pārvadājumi pa Nemunu šogad ir turpinājušies – tie notiek jau kopš kuģošanas sezonas sākuma. Arī jaunā raža tagad tiek transportēta uz „Bega“ termināli šādā veidā – baržas sasniedz uzņēmumu katru nedēļu.
Kravu apjoms pieaug arī pie cita šī segmenta līdera, „Klasco“ sezonas pirmais kuģis šajās dienās tika piepildīts ar graudiem. Pēc tā atiešanas notiek vēl divu kuģu iekraušana: „Gurnet bay“ tiks iekrauts aptuveni 33 000 tonnu miežu, „Yasa Magnolia“ - 38 000 tonnu kviešu.
„Neraugoties uz izaicinājumiem – novēloto ražas novākšanu un citu nelabvēlīgu laika apstākļu ietekmi, šīs sezonas Lietuvas graudu raža jau ir sākta eksportēt caur Klaipēdas ostu. Mūsu terminālis strādā normālā režīmā, un komanda nodrošina, ka graudu pieņemšana un nosūtīšana norit raiti," saka Vitālijs Muštūks, „Klasco“ ģenerāldirektors.
Pērn Lietuvas graudu raža sasniedza 6,4 miljonus tonnu, no kuriem lielākā daļa tika nosūtīta caur Klaipēdas ostu - 4,1 miljons tonnu. Daļa ražas palika Lietuvā mūsu valsts vajadzībām. Pagājušajā gadā graudu pārkraušana visaktīvāk notika septembrī.Lielākie pagājušā gada ražas sūtījumi bija uz Nigēriju, Dienvidāfriku un Spāniju
.Klaipēdas osta spēj pārkraut kopumā 5,8 miljonus tonnu graudu gadā. Uzņēmumi šo potenciālu izmanto maksimāli - aptuveni 70 % no tā.
