K. Navickas: mēs kopā ar poļiem pārbaudīsim no Ukrainas piegādāto graudu daudzumu.

Asociatyvi nuotr.

Lietuvas lauksaimnieki plāno uz nedēļu bloķēt ceļu uz Lietuvas un Polijas robežas, un Lietuvas lauksaimniecības ministrs Kęstutis Navickas apgalvo, ka lauksaimnieku rīcība jāuztver nopietni. Viņš arī sacīja, ka viņš un poļi vēlas pārbaudīt, vai no Ukrainas uz Lietuvu caur Poliju tiek transportēts tāds pats graudu daudzums, kāds tiek transportēts no Ukrainas uz Lietuvu. 

„Uztverot to nopietni, mēs vakar ar Polijas ministru vienojāmies par divām lietām – mums tagad ir tiešs kanāls, pa kuru apmainīties ar to, kas notiek, un otra lieta ir – mēs papildus saņemsim palīdzību ar Ukrainas un Polijas robežskaitļiem, cik daudz ir deklarēts Lietuvai, un pārbaudīsim ar mūsu datiem“, – otrdien LRT radio sacīja K. Navickas. 

Tāpēc, pēc viņa teiktā, aizdomas, ka no Polijas uz Lietuvu ievestie Ukrainas graudi tiek atgriezti vai pārstrādāti un nosūtīti atpakaļ uz Lietuvu kā Lietuvas graudi, šķiet, ir nepamatotas.

„Sašaurinot visu tēmu līdz graudu karuselim, par ko tiek apsūdzēta Lietuva – starp citu, – tas pats tiek pārmests arī Vācijai, un tad mazliet rodas jautājums, – vai tas – vai tas – vai tas – vai tas – vai tas – no vienas puses, ja tā ir vai būtu daļa no kontrabandas, jebkurā gadījumā tā ir nelikumīga darbība, tās būtu pazīmes, un ne mēs, ne Polijas puse šīs pazīmes neredzam," teica ministrs. 

K. Navickas piebilda, ka kontrabanda – tas ir, viltojot dokumentus – nav rentabla: risks ir augsts un apjoma un cenas attiecība ir zema.

„Ir jābūt ar skaidru prātu un kontrabandas kravas, kas ir relatīvi lētas apjoma attiecībā, jo risks, salīdzināsim ar cigaretēm, ir nesamērīgi liels, jo sodi par kontrabandas organizēšanu ir milzīgi, un pārvadātājam, ja jau viņš riskē, ir jāzina, ar ko viņš riskē“, –, – teica ministrs. 

„Ekonomiskā loģika šajā jautājumā nav jāmeklē, emocionālais lauks nav labvēlīgs“, – viņš piebilda. 

K. Navickas arī norādīja, ka kopš kara sākuma Ukrainā daļa Krievijas lauksaimniecības produkcijas ir aizstāta ar Ukrainas produkciju, tāpēc ir viegli pamanāms, ka caur Ukrainu brauc vairāk Ukrainas pārvadātāju. 

„Tas, ka ir Ukrainas pārvadātājs, nenozīmē, ka viņš šeit atrodas nelegāli, nav nepieciešams pievienot šo elementu. Išku, ka kopš iebrukuma ir palielinājusies Ukrainas kravu plūsma un tie paši graudi, jo vispirms ir mainījušies apstākļi," sacīja Navickas.

„Agrāk viņi pārvadāja preces pa dzelzceļu un veda tās no Baltkrievijas, Krievijas vai no Ukrainas caur Baltkrieviju, bet tagad šis koridors ir slēgts, tas nedarbojas, tāpēc alternatīva ir autoceļi“, – – – – viņš teica. 

Tadass Povilauskas, IEB bankas ekonomists, arī teica, ka imports no Ukrainas palielinājies, bet no Krievijas samazinājies: „Jautājums ir par to, vai mēs gribam kukurūzu no Krievijas vai gribam kukurūzu no Ukrainas . 

T. Povilauskas apgalvo, ka uz Lietuvu ievestie Ukrainas graudi veido mazāk nekā 1 % no Lietuvas kviešu ražas. 

„Mēs varam aprēķināt, – vismaz četras kviešu kravas automašīnas šķērso Lietuvu, aštuoni – kukurūzas, tas ir normāli, ka tā ir klāt un redzama, bet tas ir 30 tūkstoši tonnu kviešu no Lietuvas ražas, patēriņa un eksporta – tas ir mazāk nekā procents no kopējā apjoma, mazi skaitļi“, – otrdien LRT radio teica ekonomists.

Paredzams, ka blokāde ilgs aptuveni nedēļu.

Pagājušajā otrdienā Polijas lauksaimnieki uzsāka jaunu protestu vilni – bloķēja aptuveni 100 ceļu, kas ved uz robežu ar Ukrainu, un nelikumīgi atvēra divus Ukrainas kravas dzelzceļa vagonus pie robežšķērsošanas vietas Medyka.

Video