Veikalu uz riteņiem ēras beigas?
Majā stājās spēkā Valsts nodokļu inspekcijas (VID) prasība par viedajiem kases aparātiem. Dažiem veikaliem uz riteņiem tas kļuva par pārāk lielu izaicinājumu, un to īpašnieki nolēma tos slēgt. Rezultātā attālu ciematu iedzīvotāji ir palikuši bez veikaliem. Vai šajā gadījumā tiešām VMI ir atbildīga par prasību iesniegšanu, vai arī veikali uz riteņiem ir kļuvuši par novecojušu tirdzniecības modeli?
?cilvēkresursu trūkums
Ankšču rajona patērētāju kooperatīva direktore Rita Kripaitiene stāsta, ka prasība pēc viedajām kasēm bija viens no iemesliem autoveikala slēgšanai, taču ne noteicošais.
Valstniecība ir pārliecināta, ka tas bija viens no iemesliem, kāpēc autoveikals tika slēgts.
„Es šodien redzēju, ka VMI paziņo, ka ir iespējami izņēmumi. Iespējams, tie ir iespējami. Bet biznesam ir jārēķinās. Un man jāatzīst, ka citas iespējas mēs pat nemaz nemeklējām“, – atklāti saka R. Kripaitiene.
Pēc runātājas domām, galvenais iemesls ir cilvēkresursi. "Cilvēki negrib strādāt," saka Anykšču rajona patērētāju kooperatīva direktore.
„Tā ir fundamentāla problēma, par kuru būtu jārunā. Esam slēguši vienu veikalu, otru – arī ar jautājuma zīmi. Kāpēc? Ne tāpēc, ka veikali neiztur, vienkārši tajos nav kam strādāt," turpina Kripaitiene.
Viņa piebilst, ka cilvēkus tagad lutina pabalsti un nodarbinātības dienesta maksājumi
.
„Un tāpēc daudzi ciemati var palikt bez veikala. Žēl, ka pašreizējā Saeima šajā jautājumā pagaidām neko negrasās mainīt“, –, – secina sarunu partnere.
Biznesa lēmums
Kazys Starkevičs, Saeimas deputāts, arī ir pārliecināts, ka viedie kases aparāti nevarētu būt iemesls, lai mazie uzņēmēji pārtrauktu savu darbību: „Maz ticams, ka kases aparātu prasības atcelšana varētu glābt šādu tirdzniecības modeli. Tas ir vienkārši biznesa lēmums“.
Pēc deputāta domām, veikala uz riteņiem modelis, iespējams, nenes tik lielu peļņu, kā gribētos, un tas varētu būt galvenais iemesls tā slēgšanai
.Viņam pievienojas arī Anykšču rajona patērētāju kooperatīva direktors: „Aukstajā sezonā no ciemata brauca 2-3 cilvēki, vasarā mums bija nedaudz lielāks apgrozījums. Bet patiesībā tas ir novecojis tirdzniecības modelis“.
Vīriete apgalvo, ka rajona kooperatīvam autoveikals bija tikai rajona iedzīvotāju dēļ, nevis peļņas dēļ, ko tas nesa. Tātad vai tā slēgšana izraisīja lielu rezonansi?
„Līdz 2020. gadam mums bija vēl viens veikals uz riteņiem. Tā slēgšana izraisīja lielāku ažiotāžu nekā tagad. Es saņēmu tikai vienu telefona zvanu no kādas sievietes, kura to ļoti nožēloja, jo ciems ir nomaļš, tajā ir maz iedzīvotāju, un viņiem būs grūti iztikt bez veikala pavisam," saka R. Kripaitiene.
R. Kripaitiene.
Segtās ekonomikas mazināšana
„Es nedomāju, ka tā ir kases aparātu prasības ietekme. Šādiem veikaliem, iespējams, nebija apgrozījuma vai atbilstošu preču. Vēl vienu iespējamo iemeslu „visa grāmatvedība bija ēnā“, „autoveikalu slēgšanas iemeslu min LFA valdes loceklis „Kooperacijas ceļš“ Mindaugs Maciulevičs.
Izgudrie kases aparāti reģistrēs ieņēmumus reāllaikā. Tas nodrošinās lielāku pārredzamību.
„Mēs paši jau ilgu laiku esam lūguši VMI pēc iespējas ātrāk pieņemt šos lēmumus. Jo katram tirgotājam darba dienas beigās ir ietaupīta aptuveni pusstunda," saka Macijevičs, piebilstot, ka agrāk tirgotājiem pēc darba bija jāsastāda ikdienas atskaites un jāievada dati reģistrā, bet tagad viss tiek veikts automātiski.
.
Dar viena priekšrocība, pēc viņa teiktā, ir arī tā, ka VMI speciālistu darbs ir vienkāršāks. Viņi pat varēs attālināti pārbaudīt pārskatus aizdomu gadījumā.
„Turklāt arī bankām tagad būs lielāka uzticamība. Agrāk tika apgalvots, ka mazie lauksaimnieki/tirgotāji mākslīgi palielina apgrozījumu. Taču tagad viss būs maksimāli caurspīdīgs," saka LIZ valdes loceklis „Kooperacijas ceļš“.
