KEVILI Mäo, viens no lielākajiem graudu termināļiem Igaunijā
2024. gada augustā Igaunijā tika pabeigts liels graudu terminālis, kas pieder lauksaimnieku kooperatīvam KEVILI. Kooperatīvs ir palielinājis savu uzglabāšanas jaudu līdz 200 000 tonnu un sniegs arī zirņu un pupiņu žāvēšanas pakalpojumu, kas Igaunijā ir ļoti populārs. Vienu no lielākajiem graudu termināļiem Igaunijā uzbūvēja piecu uzņēmumu komanda, tostarp AS „Dotnuva Baltic“, kam bija galvenā loma termināļa projektēšanā, plānošanā un īstenošanā.
Investīcijas KEVILI Mä terminālī sasniedza gandrīz 14 miljonus eiro. Modernajā graudu terminālī tiek uzglabāti, žāvēti un pārstrādāti lieli labības un pākšaugu apjomi. Plānots, ka terminālī varēs izžāvēt 30 000 tonnu mitro graudu un pārstrādāt 100 000 tonnu sauso graudu gadā. Tā kā loģistika Igaunijā ražas novākšanas laikā ir pārslogota, jaunā graudu pārkraušanas rūpnīca reģionā „Mäo“ nodrošinās ātrāku apkalpošanu graudu audzētājiem Centrālajā un Rietumigaunijā," saka kooperatīva KEVILI izpilddirektors Hannes Prits.Germeņa plānošana tika uzsākta 2022. gadā." Pēc KEVILI izpilddirektora teiktā, graudu elevatora būtība ir tehnoloģiskās līnijas iespējas un aprīkojums. "Mēs vēlējāmies investēt uzticamos risinājumos, tāpēc projekta partneru vidū tika izvēlēta AS „Dotnuva Baltic“, ņemot vērā tās profesionalitāti un piedāvātās tehnoloģijas un iekārtas," saka Pritsas.
„Kopā ar termināļa būvniecības galvenajiem būvuzņēmējiem „Mapri Ehitus OÜ“ esam sadarbojušies jau projektēšanas stadijā, lai nodrošinātu, ka objekts ir maksimāli pielāgots KEVILI vajadzībām, un pēc tam, kad sākās realizācija, – esam efektīvi risinājuši radušos izaicinājumus, “, - saka Argo Luide, AS „Dotnuva Baltic“ projektu pārdošanas vadītājs.
Kad graudu termināļa būvniecība tika uzsākta 2023. gada oktobrī, pamatu izbūvi apgrūtināja augsts gruntsūdens līmenis, jo īpaši tāpēc, ka pamati un kanāli bija jāierīko 7 metru dziļumā. Šīs problēmas risināšana noveda pie tā, ka projekts par vairākiem mēnešiem atpalika no grafika, vēl vairāk saīsinot projekta pabeigšanai nepieciešamo laiku. Neraugoties uz mēneša kavēšanos, pateicoties „Dotnuva Baltic“ izcilajai projekta vadībai, labi izplānotām darbībām un labai sadarbībai ar „Mapri Construction“, mums izdevās projektu pabeigt laikā, neapdraudot darbu kvalitāti. Uzņēmums „Dotnuva Baltic“ strādāja ļoti efektīvi un ar savu centību nodrošināja, ka kompleksa būvniecība tika uzsākta un pabeigta raiti," stāsta Pritsas.
Ziņu terminālis ir aprīkots ar modernākajiem Cimbria RM10 skrāpēšanas konveijeriem, EE14 kausu elevatoriem un AMG26 plūsmas žāvētavu. Iekārtas ir paredzētas liela graudu daudzuma apstrādei: konveijeru un elevatoru jauda ir 260 tonnas stundā. „Šī jauda ir īpaši svarīga KEVILI darbībai ražas novākšanas sezonā. Tehnoloģija ir izstrādāta tā, lai tā būtu pēc iespējas elastīgāka, sniedzot operatoriem vairāk iespēju strādāt ar dažādiem graudaugiem,"" stāsta Luide, raksturojot iekārtu klāstu.„KEVILI Mäo“ terminālis ir paredzēts plašam graudu klāstam, tostarp kviešiem, miežiem, auzām, zirņiem un rapšiem. Tiek piegādāti dažādu veidu graudi, tāpēc sistēmai tie ir jāsašķiro, jāizžāvē un jāuzglabā atsevišķi. Ir izstrādāts risinājums, kas ietver divas žāvētavas, kas ļauj vienlaicīgi apstrādāt dažādu veidu graudus, padarot procesu daudz efektīvāku.
Ķeviļi Mäo“ termināļa īstenošanai bija nepieciešams vairāk nekā 300 tonnu tērauda konstrukciju, 40 kilometri elektrisko kabeļu un kopējā uzstādītā elektriskā jauda 900 kW. Dotnuva Baltic vadīja montāžas procesu, piesaistot 30 montāžas komandas locekļus un elektriķus. Montāžu veica „Dotnuva Baltic“ ilggadējais partneris „Ofi Construction OÜ“, kura apņēmība un pieredze palīdzēja nodrošināt, ka projekts tika pabeigts saskaņā ar grafiku.
Pateicoties ciešajai KEVILI, „Dotnuva Baltic“ un citu partneru sadarbībai, terminālis ir sasniedzis savus mērķus un uzstādījis jaunus augstus standartus šādu projektu īstenošanai Igaunijā. Tas, ka termināls pirmajā sezonā spēja pārstrādāt 62 000 tonnu graudu (22 000 tonnu mitro žāvējamo graudu un 40 000 tonnu sauso graudu), ir apliecinājums partnerības panākumiem. Uzstādītās iekārtas veiksmīgi kaltēja arī zirņus, kas veidoja gandrīz pusi no kopējā kaltēto graudu daudzuma.Visā projekta gaitā tika nodrošināti augsti kvalitātes standarti visos posmos, sākot no sistēmas projektēšanas līdz uzstādīšanai un tehniskajam atbalstam. Sadarbība projektēšanā, spēja pārvarēt izaicinājumus un „Dotnuva Baltic“ un citu partneru apņemšanās nodrošināt kvalitāti neapšaubāmi bija galvenie faktori projekta panākumu nodrošināšanai. Tagad terminālis darbojas pilnā apjomā un nodrošina KEVILI kooperatīva dalībniekiem nepieciešamo infrastruktūru efektīvai graudu uzglabāšanai, žāvēšanai un pārstrādei.
Par kooperatīvu KEVILI. KEVILI ir Igaunijas graudaugu un rapša audzētāju kooperatīvs, kas dibināts 2005. gadā un kura 100% īpašnieki ir igauņi, un tam pieder 182 lauku saimniecības. Kooperatīva dalībniekiem pieder gandrīz 87 000 hektāru aramzemes Igaunijā. KEVILI pasaules tirgū nonāk aptuveni ceturtā daļa no Igaunijā saražotajiem graudiem un rapša sēklām
.KEVILI, kas eksportē graudu pārpalikumus Igaunijas iekšzemes patēriņam, pārvalda Roodevälja termināli Lääne-Viru apriņķī, Rõngu termināli Tartu apriņķī un tagad arī Mäo termināli Järva apriņķī. Trešais graudu terminālis ir KEVILI dalībnieku straujās izaugsmes un labās atrašanās vietas attiecībā pret ostām rezultāts.
No Igaunijas graudus eksportē uz visu pasauli. Pēdējos gados kvieši galvenokārt tiek pārdoti uz Āfriku - Nigēriju, Burkinafaso, Čadu u. c., savukārt mieži tiek pārdoti uz Spāniju un Portugāli, bet zirņi - galvenokārt uz Norvēģiju.
pLīdz ar Mäo termināļa pabeigšanu KEVILI uzglabāšanas jauda vietējos termināļos ir palielinājusies līdz 200 000 tonnu. Kopā ar Sillamäe un Muugas ostas noliktavām kopējā graudaugu, pākšaugu un rapša sēklu uzglabāšanas jauda sasniegs 300 000 tonnu.