Kā palielināt pārtikas eksportu?

ŽŪM nuotr.

Viļņā notiek ikgadējā Lietuvas diplomātu un īpašo ekonomikas atašeju konference. Tajā 88 Lietuvas pārstāvji, kas strādā 41 valstī, kopā ar uzņēmējdarbības, eksporta un investīciju veicināšanas aģentūru un uzņēmumu pārstāvjiem apsprieda, kā labāk pārstāvēt valsts ekonomiskās intereses ārvalstīs. Paralēli notika kontaktu gadatirgus, kurā diplomāti tikās ar vairāk nekā 30 Lietuvas pārtikas rūpniecības uzņēmumiem.

Zemkopības ministrijas Starptautisko attiecību un eksporta veicināšanas nodaļas vadītājs Antanas Venckus iepazīstināja ar eksporta veicināšanas pasākumiem, ko ministrija īsteno kopā ar publisko iestādi "Ekoagros" un tās filiāli "Litfood", kurā aktīvi iesaistās Lietuvas pārtikas uzņēmumi.

Neraugoties uz ģeopolitiskajiem izaicinājumiem, lauksaimniecības un pārtikas produktu eksporta vērtība ir saglabājusi stabilu pieauguma tendenci, no 2021. līdz 2024. gadam palielinoties par 25% un sasniedzot gandrīz 8 miljardus eiro. Lauksaimniecības un pārtikas produktu vērtība Lietuvas eksporta struktūrā 2024. gadā pieauga līdz gandrīz 20 % no kopējā valsts preču eksporta. Pat 80 % no lauksaimniecības un pārtikas produktu eksporta bija lietuviešu izcelsmes.

A. Venckus, Starptautisko attiecību un eksporta veicināšanas nodaļas vadītājs, uzsvēra, ka, lai saglabātu pozitīvās eksporta attīstības tendences, ir nepieciešama cieša sadarbība starp valsts institūcijām, uzņēmēju asociācijām un uzņēmumiem. Tā kā pasaulē pieaug konkurences spiediens un nestabilitāte, strauja eksporta galamērķu izplatība ir svarīga valdības prioritāte.

Tirgu diversifikācijas kontekstā 2024. gadā ir palielināts eksports uz prioritārajiem tirgiem: ASV, Japānu, Dienvidkoreju, Taivānu, Persijas līča valstīm un Indo-Klusā okeāna reģionu. Piemēram, 2024. gadā, salīdzinot ar 2021. gadu, eksports uz Vāciju palielinājās par 29 %, Poliju - par 48 %, Ukrainu - par 69 %, Japānu - par 94 % un Apvienotajiem Arābu Emirātiem - pat par 208 %.

„Mūsu mērķis ir palielināt Lietuvas lauksaimniecības un pārtikas rūpniecības eksporta apjomus un stiprināt tās konkurētspēju un pozīcijas starptautiskajos tirgos. Lietuvas lauksaimniecības un pārtikas pašpietiekamība salīdzinājumā ar daudzām pasaules valstīm ir ļoti augsta, tāpēc ir svarīgi saglabāt aktīvu pārstrādes un eksporta darbību. Blīvais diplomātisko pārstāvniecību tīkls būtiski sekmē uzņēmējdarbības attiecību attīstību, un jau daudzus gadus notiek cieša sadarbība starp uzņēmējiem un diplomātiem, kas dod jūtamus rezultātus. Šodienas kontaktbirža, kurā uzņēmumu pārstāvjiem ir iespēja tieši aprunāties ar diplomātisko pārstāvniecību pārstāvjiem, ir nozīmīgs solis, lai vairotu savstarpējo uzticēšanos un ciešāk iesaistītu ekonomikas jomā strādājošos diplomātus kopīgās aktivitātēs, lai stiprinātu Lietuvas pārtikas produktu pozīcijas starptautiskajos tirgos," teica Starptautisko attiecību un eksporta veicināšanas nodaļas vadītāja.

Lietuva eksportē lauksaimniecības un pārtikas produktus uz 156 pasaules valstīm, un tās galvenie eksporta partneri ir Latvija, Vācija, Nīderlande, Polija, Apvienotā Karaliste, Zviedrija, Igaunija un Itālija. Galvenie eksporta produkti ir piens un piena produkti, zivis un vēžveidīgie, dzērieni, dzīvnieku barība, gaļa un gaļas subprodukti.

Turpinot tradīciju apmeklēt Lietuvas reģionu uzņēmējus, šogad Lietuvas diplomāti apmeklēja Kruonišu HES, Northway Biotech BIO CITY, Eiropas lielāko biotehnoloģiju pilsētu un biotehnoloģiju uzņēmumu „Caszyme“, kā arī citus Lietuvas uzņēmumus.

Lietuvas diplomātu ekonomistu kongresi Lietuvā notiek kopš 2000. gada

.
Žemės ūkio ministerija

Video