Vai AUGA M1 traktori spēs izkļūt no apsolījumos iesīkstējušās augsnes ar aizdevumiem?
Daudz gaismu, pompa un reklāmas. Trīs gadu plāni par traktoru masveida ražošanu un, visbeidzot, interešu grupu ieslodzījums. Stāsts ap „AUGA group“ hibrīda traktoru „AUGA M1“ vairāk atgādina rekvizītu, un ambīcijas ar ILTE (agrāk „Invega“) starpniecību iegūt 60 miljonus eiro traktora projekta attīstībai rada nopietnas šaubas Lietuvas Lauksaimniecības tehnikas asociācijai.
Bezcerīgs un dzīvotnespējīgs projekts?
Informācija, ka AB „AUGA group“ ar meitas uzņēmuma „AUGA tech“ starpniecību vēlas saņemt aizdevumu 60 miljonu eiro apmērā no ILTE (agrāk „Invega“) investīcijām ar biometānu un elektrību darbināmā traktora „Auga M1“ ražošanas attīstībai, parādījās aptuveni pirms divām nedēļām.
Lietuvas Lauksaimniecības tehnikas asociācija (LZAA), kas apvieno pasaules traktoru ražotāju „John Deere“, „Claas“, „Case IH“, „Massey Ferguson“, „Valtra“ un citu izplatītājus, ir reaģējusi uz šo ziņu.
„Kā savas jomas profesionāļi, kas pārstāv pasaules lielākos lauksaimniecības tehnikas ražotājus, mēs jau kopš „Auga M1“traktora „Auga M1“palaišanas pirms vairākiem gadiem esam redzējuši projekta bezcerīgumu un dzīvotnespēju. „AUGA“ prezentē šo traktoru Lietuvas publikai kā inovāciju un paziņo, ka tas ir „AUGA“ izgudrojums. Tā ir pilnīga nepatiesība," saka LFA..
Atbilstoši asociācijas apgalvojumiem, „AUGA M1“ traktors nav „AUGA“ izgudrojums, bet gan „CLAAS Xerion“ traktora, kas aprīkots ar gāzes sistēmu, pamatīgs pārstrādājums.
„Uz šāda projekta ekonomisko loģiku var skatīties tikai ar smaidu, jo „AUGA M1“ traktors būs dārgākais traktors tirgū“, – uzsver LŽŪTA.
Pamatotas šaubas
Asociācija uzskata, ka visi lielākie ražotāji ar saviem milzīgajiem konstruktoru un zinātnieku resursiem modelē nākotnes degvielas perspektīvas, savukārt „AUGA M1“ ir tehnoloģiski un konceptuāli ļoti atpalicis. Vismaz tāds iespaids rodas LFA.
Asociācija uzskata, ka „lēmumu pieņēmēji nav tik labi iepazinušies ar tirgu, lai pieņemtu lēmumus par 60 miljonu euro piešķiršanu dzīvotnespējīgam projektam, neveicot tirgus izpēti vai vismaz novērtējumu.
„Konkursā pieprasītā summa investīcijām ir bezjēdzīga, jo pasaules ražotāji jau ir ieguldījuši miljardus un ir ļoti tālu nākotnē, – piebilst LFA. – „Ņemot vērā pašreizējo „AUGA“ finansiālo situāciju, pastāv pamatotas šaubas par to, vai uzņēmums ir spējīgs turpināt ieguldījumus, vai tas spēj īstenot projektu un kāds būs ieguvums no projekta, jo perspektīvas nav redzamas“.
Papstiprināja, ka atzinīgi vērtē projektuViktorija Voroncova, ILTE (agrāk „Invega“) pārstāve, „Agrobitei“ apstiprināja, ka šī finanšu projektu vērtēšanas iestāde pašlaik izskata „AUGA tech“ pieteikumu, taču lēmums par pieteikumu vēl nav pieņemts.
„Šobrīd nav pieņemts lēmums par „AUGA tech" iesniegto aizdevuma pieteikumu „AUGA tech" finanšu instrumenta „miljards uzņēmējdarbībai" ietvaros. Pieteikums tiek izvērtēts," sacīja Voroncova.
Voroncova.
Ja piebilda, ka katrā pieteikumā mēs ļoti detalizēti izvērtējam kredītrisku, „izvērtējot, vai projekts ir ekonomiski pamatots, finansiāli dzīvotspējīgs un neradīs būtisku kaitējumu videi“.
;.„Uzņēmumiem, kas piesakās finansējumam, jāpievērš pietiekama uzmanība, lai izstrādātu pamatotu biznesa plānu, kas parāda finansējamā projekta īstenošanas iespējas, atdevi un tirgus zināšanas“, – uzsvēra ILTE pārstāve.
V. Voroncova uzsvēra, ka projekta dzīvotspēja nav vienīgais, ko ņem vērā, vērtējot pieteikumu. Vienlaikus tiek vērtēti arī paša uzņēmuma vai uzņēmumu grupas finanšu rādītāji, ņemot vērā kopā ar pieteikumu iesniegtos revidētos finanšu pārskatus,
V. Voroncova.
Zudumi – rekords pēdējo 7 gadu laikā
„Agrobite“ ir analizējusi publiski pieejamos datus par to, ar kādām problēmām „AUGA grupa“ šobrīd saskaras.
Zīmīgi, ka „AUGA group“ akcijas pēdējo piecu gadu laikā ir zaudējušas vairāk nekā 65% no vērtības, bet kopš „Nasdaq Baltic“ tirdzniecības sākuma akcijas ir zaudējušas vairāk nekā 90% no savas vērtības.
Tā, piemēram, investoru asociācijas valdes priekšsēdētājs Vītauts Plunksnis medijiem sacīja, ka šodien „AUGA grupai“ nav pietiekami daudz naudas, lai segtu savus parādus – tās saistības pret kreditoriem ir pārkāptas.
Saskaņā ar Rekvizitai.lt sniegto informāciju, pēdējo trīs gadu laikā "AUGA group" ir strādājusi ar zaudējumiem.
2021. gadā uzņēmums strādāja ar zaudējumiem 15,33 miljonu eiro apmērā. Savukārt 2022. gadā zaudējumi bija vēl 2,72 miljoni euro, bet 2023. gadā zaudējumi bija lielākie pēdējo 7 gadu laikā, sasniedzot 17,96 miljonus euro. Jau tas vien attaisno jautājumu izvirzīšanu, kas, saprotams, nevar būt laipni pret „AUGA group“.
Uz jautājumu, vai grupai tiešām draud tehniskais bankrots, „AUGA grupas“ vadītājs Kęstutis Juščus „Agrobitei“ neatbildēja. 
Pievēršam uzmanību, ka pati „AUGA grupa“ solīja, ka hibrīda traktors tiks nodots sērijveida ražošanai 2022. gadā, kad vēl 2021. gadā prezentēja „AUGA M1“ traktora prototipa koncepciju.
Vēlāk solījumi tika pārcelti uz 2023. u.c. Šī gada sākumā „AUGA group“ paziņoja, ka traktora masveida ražošana sāksies 2024. gadā. Citiem vārdiem sakot, rodas iespaids, ka „masveida ražošanas“ impulsu ir guvuši solījumi, nevis konkrēti pasākumi.
Jaunumu nav
Lietuvas Lauksaimniecības tehnikas asociācija uzsver, ka ar biometānu darbināmi traktori pasaules tirgū nav nekāds jaunums.
„Traktoru ražotājs „Valtra“ (Somija) prototipu izstrādāja jau 2014. gadā. Pašlaik projekts ir iesaldēts kā dzīvotnespējīgs vairāku iemeslu dēļ – liels sprādziena risks, strādājot ar saspiestu gāzi, tirgus neizrāda interesi un ticību šai tehnoloģijai, – norāda LFTA. – „New Holland“ pirms dažiem gadiem laida klajā ar biometānu darbināmu traktoru sēriju, no kuriem viens jau strādā Lietuvas laukos“.
Bet „New Holland“ veic lielus ieguldījumus biometāna traktoru ražošanā un tehnoloģijā. Kā norāda asociācija, „New Holland“ tic šim virzienam mazo un vidējo traktoru ražošanā. Tomēr tas ir sērijveida ražotājs, un, lai par tādu kļūtu, nepieciešamas simtiem miljonu vai miljardiem dolāru lielas investīcijas.
Citi ražotāji raugās nākotnē ar citām tehnoloģijām – „John Deere“ koncentrējas uz elektrisko traktoru koncepciju, savukārt „Massey Ferguson“ un AGCO grupa investē ar ūdeņradi darbināmu traktoru izstrādē.
Vai LFA teiktais ir taisnība?
„Agrobite“ izpētīja, cik tālu ir nonācis „New Holland“.
Šogad martā Business Insider"; ziņoja, ka, vadoties pēc „New Holland“ pieredzes, Jaunzēlandes piena pārstrādes uzņēmums „Bennamann“ 2020. gadā uzsāks savu piena pārstrādes uzņēmumu. Jaunzēlandes Jaunzēlande 2020. gada nogalē no vietējās valdības saņēma gandrīz 2 miljonu eiro dotāciju, lai vairākās „Bennamann“ saimniecībās izmēģinātu projektu, kura mērķis ir testēt biometāna degvielas ražošanu, uzglabāšanu un pārdošanu, kas ražota no govs kūtsmēslu vircas.
Šajās telpās darbojās arī „T7 Methane Power LNG pirmsprodukcijas prototips“ traktors. Atsauksmes bija ļoti labvēlīgas, taču jāatzīmē, ka „Bennamann“ jau vairāk nekā 10 gadus pēta un attīsta tikai biometāna ražošanu, ko uzņēmums ir patentējis.Traktora „T7 Methane Power LNG“ provizoriskā jauda ir 270 ZS, kas ir ievērojami jaudīgāks nekā tā priekšgājēja „New Holland T6 Methane Power“ ar 180 ZS.
Jāatgādina, ka „New Holland“ pirmo reizi paziņoja par zaļās enerģijas izmantošanu 2006. gadā un 2013. gadā prezentēja pirmo ar metānu darbināmā 180 ZS traktora prototipu. Tātad bija nepieciešami 11 gadi, lai „New Holland“ palielinātu jaudu par vairāk nekā 66%.
Cita starpā vēl nav skaidrs, kā nākamās paaudzes „New Holland“ traktors tiks galā ar augsnes apstrādes rīkiem. „New Holland“ šajā virzienā ir panācis vislielāko progresu, taču nākotnes vīzija par metānu darbināmiem traktoriem šobrīd vēl nav realizēta.
Tie jautājumi bija drīzāk tendenciozi, nevis iespēja kliedēt šaubas
„Agrobitė“ ļoti konkrēti jautāja „AUGA group“ izpilddirektoram K. Jusčusam, vai grupai būs apgrozāmie līdzekļi projekta tālākai attīstībai, vai arī tā atkal paļausies uz aizdevumiem, un vai uzņēmums nepilda savas saistības pret kreditoriem? Vai AUGA grupai ir traktoru ražošanas līnijas, vai tā ir tikai eksperimentāla montāžas bāze, kas ietilpst vienā angārā? Visbeidzot, kādi ir AUGA tech“ iegūtie patenti?
Jo parasti lielākie traktoru ražotāji, kas cenšas panākt tehnoloģisku, inovatīvu izrāvienu metāna, ūdeņraža vai elektrisko traktoru izstrādē, ir izveidojuši (vai iegādājušies kā atsevišķus uzņēmumus) tehnoloģiskās bāzes, lai īstenotu savas ambīcijas. Kādas ir AUGA grupas „AUGA group“ – ēkas, iekārtas, darbinieki? "AUGA group" vadītājs K. Jusčius uz visiem šiem jautājumiem neatbildēja, saskatot "ieinteresēto grupu" lamatas.
„Jūsu iesūtītie jautājumi ir tendenciozi un to mērķis ir mākslīgi turpināt interešu grupām labvēlīgu tēmu. Mēs esam publiski izteikušies par šo tēmu un turpmāk šos jautājumus nekomentēsim“, – savā vēstulē raksta K. Juščius.
Atbildot uz K. Juščuša atkārtotu lūgumu sniegt publisku komentāru, "Agrobīte“ konkrētu saiti nesaņēma."
.Tātad vai „AUGA M1“ hibrīda traktors patiešām ir izrāviens? Pagaidām tas drīzāk izskatās pēc rekvizīta. It īpaši tāpēc, ka pati „AUGA grupa“ nevēlas kliedēt šaubas, kas radušās lauksaimnieku aprindās.
Kas zināms par „AUGA M1“ traktoru
Ir vairāki „AUGA grupas“ izdoti paziņojumi presei par „AUGA M1“ traktoru.
2021. gada septembrī uzņēmums prezentēja „AUGA M1“ traktora hibrīda bezizmešu prototipu, bet novembrī parakstīja līgumu par ražošanu ar „Rokišķu mašīnu Gamylas“. Rokišķi, cik zināms, ir piegādājuši „AUGA“ tikai trīs ražošanas vienības.Pēc tam tika apgalvots, ka „AUGA grupas“ inženieru komanda ir izstrādājusi „ātri un viegli nomaināmu gāzes kasetni“, ko lauksaimnieks varēs iegūt biometāna ražotnē. Šī gada sākumā tika paziņots, ka grupa ir patentējusi traktora „unikālo rāmja dizainu“ ASV.
.
Par citām tehnoloģijām vai inovācijām dzinēja vai citu traktora sastāvdaļu izstrādē „AUGA group“ nav paziņojusi. Tāpēc var pieņemt, ka tie ir visi konkrētie patenti par traktora sastāvdaļām, par kuriem līdz šim ziņojusi „AUGA group“.
.
Hibrīdtraktora „AUGA M1“ rūpnīcas versijā ietilpst „Ford“ iekšdedzes dzinējs, „Claas“ kabīne.
Kas paliek neatbildēts?
Joprojām nav skaidrs, kāds būs ILTE lēmums par aizdevuma piešķiršanu „AUGA tech“. Uzņēmums arī atteicās komentēt biznesa plānu, ko ILTE iesniedza kopā ar pieteikumu. Lai vai kā, lauksaimnieku aprindās jau vairākkārt izskanējusi diskusija par to, ka dažādos veidos lielāko daļu atbalsta mazajām un vidējām saimniecībām sniedz lielās korporācijas vai to kontrolēti uzņēmumi un lauksaimniecības uzņēmumi.
„AUGA group“ paziņo, ka tai pieder 162 meitasuzņēmumi, kuros strādā 1 191 darbinieks. Tas nozīmē, ka vidēji katrā uzņēmumā strādā 7,35 darbinieki.Ja Jums ir interesanti, tad „Agrobīte“ nosūtīja šos jautājumus „AUGA group“ izpilddirektoram K. Juščim:
•„AUGA group“ uzņēmums „AUGA tech“ vēlas saņemt aizdevumu 60 miljonu apmērā ar ILTE (agrāk „Invega“) starpniecību biometāna traktora projekta attīstībai. Kāpēc tika pieņemts lēmums pieteikties tik lielam aizdevumam, izmantojot finanšu instrumentu "miljards biznesam"? Tirgū ir dažādi vērtējumi, tostarp „AUGA group“ risina savas vidēja termiņa finanšu problēmas ar „miljardu verslolui“ naudu? Lūdzu, komentējiet.
&pull; Vai „AUGA group“, saņemot aizdevumu ar ILTE starpniecību, tai būs apgrozāmie līdzekļi projekta turpmākai attīstībai, vai arī tā atkal paļausies uz aizdevumiem? Lūdzu, komentējiet.
• Traktori parasti tiek ražoti uz ražošanas līnijām. Kādas ir „AUGA group“ traktoru ražošanas līnijas? Vai arī tā ir tikai eksperimentāla montāžas bāze, kas ietilpst vienā angārā?
?• Parasti lielākie traktoru ražotāji, kas cenšas panākt tehnoloģiskus, inovatīvus sasniegumus metāna, ūdeņraža vai elektrisko traktoru jomā, ir izveidojuši (vai iegādājušies kā atsevišķus uzņēmumus) tehnoloģiju bāzes, lai īstenotu savas ambīcijas. Kādas ir „AUGA grupas“ – ēkas, iekārtas, darbinieki?
• Cik reāla, jūsuprāt, ir „AUGA grupas“ tehniskā bankrotēšana? Mēs nejautājam par citu uzņēmumu vēsturisko pieredzi. Mēs jautājam tieši par „AUGA group“ finansiālo stāvokli?
?Investoru asociācijas valdes priekšsēdētājs Vītauts Plunksnis norāda, ka šodien „AUGA group“ trūkst naudas, lai segtu savus parādus – tās saistības pret kreditoriem ir pārkāptas. Vai tā ir taisnība, ka šīs saistības pret kreditoriem tiek pārkāptas? Lūdzu, komentējiet.
• Pēdējo piecu gadu laikā „AUGA group“ akcijas ir zaudējušas vērtību par vairāk nekā 66 %. Uz kādu biznesa plānu jūs balstāties, lai attīstītu „AUGA M1“ traktoru, ja šķiet, ka pašam uzņēmumam šobrīd ir nepieciešama palīdzība?
?• Jūs medijiem sacījāt, ka „šī AUGA grupas tehnoloģija ir patentēta vissvarīgākajos lauksaimniecības tehnikas tirgos: ASV, Eirāzijā, Ķīnā un Austrālijā. Lūdzu, precizējiet konkrētāk par patentiem: vai jums ir patents par pilnu traktora izstrādi, par dzinēja izstrādi vai tikai par konkrētu traktora daļu, dzinēja daļu vai citu unikālu izgudrojumu. Jo, ja tas ir, piemēram, patents par pilnīgu dzinēja tehnoloģiju, ja ir šāda dzinēja ražošanas līnija, kas pirks šo dzinēju, ar ko tas ir pārāks par NEF, FPT, AGCO Power, Mercedes-Benz vai citiem dzinējiem? Kā jūs pārliecināsiet lauksaimniekus aizstāt savus dīzeļtraktorus ar produktu, kura nākotne ir pilnīgi neskaidra? Galu galā tam visam (pat ja pieņemam, ka AUGA M1 projekts ir reāls) ir nepieciešama infrastruktūra, degvielas uzpildes stacijas utt. Tas ir simtiem miljonu, ja ne miljardiem liels ieguldījums, lai tikai izveidotu infrastruktūru, nemaz nerunājot par pasaules tirgiem, par kuriem jūs runājat.
• Iesniedzot pieteikumu, jūs, iespējams, iesniedzāt arī biznesa plānu. Lauksaimnieku kopienai būtu patiešām interesanti uzzināt tā detaļas. Jo, ja projekts neizdosies, tas kaitēs visai lauksaimnieku kopienai, kad tiks finansēti izmisīgi, dzīvotnespējīgi projekti. Parasti šādos gadījumos sabiedrībā tiek radīts negatīvs priekšstats par lauksaimniecību, ka lauksaimniecība ir atkarīga nozare.